F?menü

diak

Az europai iskolagyümölcs-program

Szavazás

Az iskolagyümölcs-program keretein belül, jó lenne ha a fels?sök is részesülhetnének az almából?
 


Designed by:

Error
  • XML Parsing Error at 1:90. Error 9: Invalid character

Szia!

Az iskolagyümölcs-program azért jött létre, hogy hozzásegítsen az egészséges táplálkozáshoz. Segít megtanulni, hogy mi az egészséges és mi nem. És a lényeg, hogy kapsz szinte minden héten friss zöldséget, gyümölcsöt és gyümölcslevet. Mindezt azért, hogy jól dönthess, ha feln?sz hogyan és mit eszel.

 

 

Elgondolkodtál már azon, hogy ahhoz, hogy egészséges feln?tt légy nagyon sok mindent tudsz tenni Te is?

Figyeld csak meg, ha pár apróságot betartasz, frissnek, fáradhatatlannak fogod érezni magad, oda tudsz figyelni az órán, kevesebbet fogsz hiányozni az iskolából a járványos id?szakokban is.

Mit reggelizel? Amire figyelned kell, hogy minden nap reggelizz! Inkább kelj fel picit korábban, de ne hanyagold el. A kenyérféle, amit eszel, barna, teljes ki?rlés? legyen, sok tejterméket, sajtot, túrót, kefirt, joghurtot egyél, és mindig egyél a reggelihez nyers zöldséget is. Ez nyáron egyszer?, télen kicsit nehezebb lehet, de megoldható. Fekete retek, káposzta, cékla ilyenkor is van, hétvégén, ha nem mész sehová hagymával is próbálkozhatsz J Próbáld az édes pékárukat, kakaós csiga, lekváros táska…minimálisra szorítani, hamar éhes leszel utána.

Indulás el?tt, tízóraira, ne felejts otthon egy pár szem gyümölcsöt, ha ebédig megéheznél. Almát, körtét, cseresznyét, változatosan. Mindig olyasmit, ami éppen terem. Eperb?l például május-júniusban kell megennünk az éves adagotJ, karácsony tájékán aszalt gyümölcsöket, diót, mogyorót is tízóraizhatsz a változatosság kedvéért. Nagyon fontos, hogy minden nap egyél gyümölcsöt, lehet?leg többször is.

Ebédelni valószín?leg a menzán fogsz. Bármilyen legyen is…J biztosan jobban választasz, ha ezt eszed, mintha betérnél hazafelé egy gyorsétterembe, vagy valami ropogtatni valóval, chipsszel, vagy édességgel ütnéd el az ebédid?t. Tudnod kell, hogy szükség van a szervezetednek, arra, hogy a nap közepén valami komplettebb, f?tt ételt fogyassz. Ezzel elkerülheted azt is, hogy vacsoraid?ben légy nagyon éhes, és sokkal többet egyél, annál, amit kellene. Biztosan nem szeretnél dundi lenni, vagy ha esetleg van egy kis túlsúlyod, jó lenne lefaragni bel?le. Persze az se mindegy az a f?tt étel micsoda, ha anyukád, vagy a nagymamád f?z rád, és nem a menzán eszel, akkor figyelmeztesd, hogy minden ebédbe f?zzön zöldséget is. Tésztákhoz, húsokhoz, köretnek, levesnek… Egyél gyakran halat, hetente akár, ha szereted.

Uzsonnára is egyél egy kis gyümölcsöt, esetleg igyál meg egy kefirt, joghurtot.

Vacsorára mindegy hogy hideget eszel, vagy esetleg f?tt ételt, de ebb?l se maradjon ki a zöldség, és vigyázz, nagyon ne terheld már az emésztésed, akkor tudsz jót aludni, ha nem etted tele magad.

Mit igyál? Szomjoltásra legjobb a víz, és legrosszabb az összes cukros-szénsavas ital, amit a boltokban kapni lehet. Igyál sok tejet, aludttejet, joghurtot. Próbáld azokat választani, amik nincsenek ízesítve. Ha szereted a gyümölcsöket, a levük kit?n? szomjoltó. Persze úgy lenne, a legjobb, ha otthon Te, vagy a szüleid csavarnátok ki a levét. Ha boltban, büfében vásárolsz gyümölcslét, akkor figyelj, arra, hogy ne cukrozott, híg levet, hanem értékesebb 100%-os gyümölcs esetleg zöldségleveket válassz. Próbálhatsz turmixokat is készíteni, ebbe, aztán jó sok zöldséget és gyümölcsöt belepakolhatsz.

Még mire vigyázz?

- Az iskolai büfék, vagy kisboltok kínálatával légy szemfüles. A lekváros pogácsák és melegszendvicskrémes kenyerek nem tartoznak a legértékesebb táplálékok közé. A legjobb, ha otthon reggelizel, vagy otthonról viszed a már megbeszélt zöldséges szendvicsedet, tízóraira pedig gyümölcsöt eszel.

- Igyál sokat, leginkább vizet.

- Nyugodtan figyelmeztesd a feln?tteket körülötted, ha kimaradoznak a zöldségek, gyümölcsök a napi kosztodból. Örülni fognak neki, ha elmondod, te mennyit tudsz a táplálkozásról J

- Te magad is szelhetsz fel (feln?tt segítségével) nyers zöldségeket magadnak. Kóstold meg a nyers karalábét, céklát, káposztát. Ha szeretsz ropogtatni valamit tanulás, olvasás, tévézés alatt, próbáld ki ezt.

- Mozogj sokat! Jobb étvágyad lesz t?le, és izmosodni is fogsz.

Legyél egészséges feln?tt!

üdvözlettel: Bakó Eszter dietetikus.